TG Kultura/ZabavaU pohode prošlosti

U POHODE DUVANJSKOJ PROŠLOSTI (29): Svatovi su, ajmo u vukove!

2.65KPregleda

Kao u modernoj sapunici, u par rečenica ćemo se podsjetit što je bilo u zadnjoj epizodi, 28. nastavku.
Zgodna mlada je prilikom silaska s konja imala (ne)zgodu. Vjenčanica joj je zakačila za samar, pa je “uslikala” i kolo i svatove, a vješti čauš je to ovjekovječio. Bila je to prva svatovska erotska fotografija, a Jela prvi foto model. Sedam-osam kvadrata drvenog poda (šprajca) zaprežnih kola posluži kao pozornica, i mlada, za svoj “nastup na otvorenoj sceni”, dobi aplauz, oduševljenih promatrača.
Dok je mlada poljubila prag i izljubila svekrvu, te u pratnji kuma i jenjge zauzela počasno mjesto, u komšiluku se šesteročlani “čopor” maskira i dogovara za svoj nastup, odlazak u “vukove”. “Vučica” ima ključnu ulogu, najbolje je maskirana, s vučijom glavom i krznom, ostali manje uspješno, ali je bitno da su neprepoznatljivi. Čopor čine isključivo momci, rodbina i prijatelji mladoženje, koji zbog ograničenog prostora, nisu mogli biti pozvani u svatove. Vukove koriste kao prigodu da se sa svatovima provesele, i usput dobro najedu i, naravno, napiju. Upravo je stari svat završavao zdravicu, kad se začu, prilično uvjerljivo lajanje i zavijanje vukova. Stari svat je, namjerno malo oketio, pa je vučica čopor povela u kuću. Vukovi su vjekovni i redovan svatovski običaj, očekivani su, pa je za njih već postavljena sinija s tronošcima u ajatu (ćumez, dodatak uz kuću), te jelo i piće. Samo je uporna vučica ušla pozdravit svatove, naravno zavijanjem, dok su gladni vučići već komsali pitu i gložđali suvu bravetinu. Kiseli kupus im nije bio, nešto, zanimljiv. Kadikad bi se začulo režanje čopora, više zbog folklora, nego iz potrebe. Vučica ponovno uđe među svatove, zubima potežući komad mesa, sa dobro ogložđanog čolana i nagnu iz bukare, ispred starog svata. Bio je to znak da su vukovi žedni. Domaćica im odnese pletaru crnog vina i bukaru, što
čopor pozdravi i zahvali glasnim zavijanjem. Dok bukara kruži zadovoljnim čoporom, vučica zgrabi, za nju rezerviran, zvrk pite, ždroknu ga u dva, tri zalogaja i zali iz bukare.
Opasni, čopor pozdravljajući i zahvaljujući domaćinima, oglasi se, prvi put na “ljudskom jeziku”. Naravno, tradicionalno gangom, sročenom specijalno za ovu prigodu:
Mladi fala, sve je uslikala
I svekrvi, večaru nam dala.
Vesela svatovska družina ostade na okupu, sve dok kum i jenjga ne obaviše ritual “liganje mladenaca” (u taj intimniji dio nećemo ulazit!). Time završava prvi dan svadbe, a sutra je ponovno okupljanje svatova na “veliki ručak”.
Mlada, kako je i običaj, ustala je prva. Naložila vatru, pospremila kuću, donila vode, drva… Vesela, sačekuje svatove, pozdravljaju se, iz bokala im poliva vodu za umivanje i nudi ručnik. Na čajino, očito provokativno pitanje: “Uranila mlada, kako si spavala?”, mlada spremno odvrati: “Nikako, cilu noć oka nisam sklopila. Ko će s onim đavlom zaspat?!”.
Svatovi, ili njihova pratnja, donose “prinos” za darivat mladu, najčešće pršut, a mlada uzvraća, unaprid pripremljenim darovima, upakiranim u “torbicu ćilimašicu”. Time završava pir Jele i Crnog.
Prije samog razilaženja svatova, Andrija najavi svoje svatove za sridu, a badžu Crnog pozva na revanš konjske trke. Očekuje se derbi Cvitka i Dorata V.

Piše : Del-Mat

Slijedi: Svatovski konjski derbi

www.tomislavnews.com/Foto ilustracija